Iso-Heikkilän perusviivalinja löytyi jälleen

On joskus yllättävää, kuinka pian meitä edellä kulkeneiden teot ja tiedot hiipuvat historian hämärään. Usein sukupolvien vaihdoksissa siirtyy tietoa vain murusia. Jotkut yhdistyksen vanhemmat jäsenet ehkä naurahtavatkin, mitä tässä jutussa kerron löytäneemme.

Kuten on tunnettua, akateemikko Yrjö Väisälä kehitti 1920-luvulla valkoisen valon interferenssiin perustuvan menetelmän mitata etäisyyksiä tarkasti, suurin piirtein millin tarkkuudella kilometriä kohti. Väisälän menetelmässä käytetään tarkasti metrin mittaan hiottua kvartsisauvaa ja interferenssikomparaattoria (Wikipedia), jolla voidaan määrittää tarkasti sauvan monikertoja. Menetelmää kehittäessään Väisälä rakensi ensin mittauslinjan Iso-Heikkilän pellolle alkuperäisen tähtitornin viereen. Savinen pelto oli pilareille kuitenkin huono, sillä maaperä oli routimisen ja vajoamisen vuoksi epävakaa. Lisäksi pellolla ollut tähtitorni paloi.

Ensimmäinen perusviivalinja Iso-Heikkilän pellolla vanhan tähtitornin lähellä. (1926, TMM. Lähde: Tähtiä Turusta).

Vuonna 1936 ryhdyttiin rakentamaan toista linjaa ylemmäs rinteeseen Iso-Heikkilän mäelle (Tähtiä Turusta, 2006). Siinä mittapilarit olivat komparaattorista 6, 24, 48, 94, 192 ja 384 metrin etäisyydellä. Nämä ensimmäistä lukuun ottamatta olivat 24 metrin monikertoja, sillä maanmittauksessa käytettiin mittaamiseen sen mittaisia invarlankoja. Invarlankojen lämpölaajeneminen oli vähäistä ja sopivat siksi mittauksiin. Perusviivan avulla kyettiin kalibroimaan näitä lankoja. Väisälän suunnitelmana oli tuolloin rakentaa vielä 768 metrin mittapilari.

Linja oli tutkimusmallina, jonka perusteella komparaattoria käytettiin mitattaessa 1940-luvulla Nummelan 864 metrin (36×24 m) normaaliperusviiva, joka on edelleen tänä päivänä maailman tarkin. Yrjö Väisälän tutkimukset ja mittaukset ovat vielä satelliittipaikannuksenkin aikana maanmittauksen perustana.

Väisälä-komparaattori Väisälän avaruuspuiston kalliotunnelissa (Marko Grönroos, 2006)

Tieto tuon koko linjan sijainnista kuitenkin katosi – tai ainakin se jäi hiljaiseksi.

Itse sain kuulla pilareista tullessani mukaan yhdistyksen toimintaan 80-luvun alkupuolella. Harrastajien tiedossa oli tuolloin vain yksi pilari, joka sijaitsi parin sadan metrin päässä Iso-Heikkilän tähtitornista junaradan lähellä. Jos joku muu vanhemmista harrastajista tiesikin alkuperäisestä linjasta, tieto ei ollut kulkeutunut omalle sukupolvelleni. Oletettavasti tuo tieto jostain kirjoista löytyy.

Tunnetun pilarin luokse pystytettiin vuonna 2006 tietotaulu yhteistyössä paikallisen Lions Club Turku/Henrikin kanssa. Lions Club toteutti infotaulun yhteistyössä Turun maakuntamuseon ja Turun kaupungin kanssa. Itselleni ei tuolloinkaan tullut mieleeni pohtia, missä kaikki muut pilarit olivat. Oletimme, että ne oli purettu, mutta emme tienneet sijainteja. Tietotauluhankkeen vetäjänä oli Lions Clubista FT Pentti Tapana, joka oli tehnyt pitkän uran maantieteen ja biologian opettajana, oppikirjojen kirjoittajana ja muun muassa Turun normaalikoulun rehtorina.

Lions Club tutustumassa Iso-Heikkilän perusviivapilariin Pentti Tapanan johdolla. (Marko Grönroos, 6.6.2006)
Tietotaulu saatiin valmiiksi vuonna 2007. Mika Aarnio esittelemässä tietotaulua. (Marko Grönroos 21.3.2007)

Valitettavasti seuraavana vuonna paikallinen nuoriso oli heittänyt taulun alas junaradan kallioleikkaukselta. Se on siitä lähtien odottanut tähtitornin välihuoneessa puhdistusta spraymaaleista ja palautusta paikalleen.

Tein vuonna 2006 Iso-Heikkilän lähistöltä yllättävän löydön. Voisinpa peräti sanoa, että arkeologisen. Olin lähtenyt maaliskuisena talvipäivänä pienelle kävelylle lähimaastoon ottamaan valokuvia. Ylitin junaradan ja kävelin pitkin Härkämäen harjannetta, ohittaen mäen päällä sijaitsevan linkkiaseman. Laskeutuessani alas mäeltä lähellä Lidliä huomasin erikoisen betonisen pilarin. Se näytti hyvin samanlaiselta kuin Iso-Heikkilässä kallion päällä lähellä junarataa sijaitseva perusviivapilari, joka oli tunnettu jo tullessani yhdistykseen 80-luvulla. Päällä oli samanlainen metallilaatta. Tulikin melko varmaksi, että kyse oli myös perusviivapilarista.

Härkämäen perusviivapilari (Marko Grönroos 23.3.2006)

Turun Museokeskuksesta otettiin vuoden 2023 tammikuussa yhteyttä ja kysyttiin, tiesimmekö jotain Härkämäen pilarista. Museokeskukselta oltiin kysytty mahdollisista suojelukohteista, koska alueelle ehkä suunnitellaan jotain uutta. Vain Härkämäen pilari löytyi Turun kaupungin karttapalvelun maastokartasta, mutta senkään merkityksestä ei siis ollut tietoa.

Teimme Härkämäen ja Iso-Heikkilän pilareille pienen arkeologisen tutkimusmatkan. Teimme hieman mittauksia, muun muassa huomasimme pilareiden pitkän sivun osoittavan suoraan toisiaan kohti (atsimuuttikulmalla noin +60/240°) ja etäisyyden olevan mittaustarkkuuden rajoissa lähellä linjan 384 metriä. Yritimme tarkistaa, olisiko Iso-Heikkilän ja Härkämäestä löytyneen pilarin välissä vielä muita. Tutkimusretkikunta ei sellaisia löytänyt, joten niiden oli oltava ollut jossain muualla.

Arkeologinen tutkimusretkikunta tutustui Härkämäen pilariin. (Marko Grönroos, 2.2.2023)

Nyt huomasin selata myös Turun karttapalvelun historialliset kartat läpi. Iso-Heikkilän pilari löytyikin vuosien 1950-54 virastokartasta – ja samalla kaikki muut. Ne olivatkin sijainneet tunnetusta pilarista päinvastaiseen suuntaan. Tunnettu pilari olikin linjan keskimmäisin, 384 metrin pilari.

Koko perusviivalinja vuosien 1950-54 virastokartalla. Mittaviiva on piirretty hieman pilareiden alapuolelle. 384 metrin pilari sijaitsee linjan puolivälissä, täsmälleen ”768 m” luvun alla. (Turun karttapalvelu)

Virastokartasta saattoi huomata, että kaikki pilarit olivat olleet paitsi samalla suoralla, myös samalla korkeudella, suurin piirtein 18-19 metrin korkeuslinjojen välissä.

Maastokartta kuitenkin paljasti, että kahta nyt tuntemaamme pilaria lukuun ottamatta, kaikki muut pilarit olivat jääneet asuinalueen talojen ja pihojen alle. Vain 192 metrin pilari olisi voinut olla jäljellä tähtitornin läheisen kerrostalon takapihalla, mutta siitä ei ollut jälkeäkään.

Iso-Heikkilän maastokartta. Mittaviiva on rinteessä hieman pilareiden alapuolella. (Turun karttapalvelu, 2023)
Suurennetussa komposiittikuvassa näkyvät selvästi pilarit ja miten ne ovat jääneet talojen, pihojen ja kadun alle. Kuvaan piirretty mittaviiva on hieman perusviivan alapuolella; kuuden metrin pilari on jäänyt ”768 m” merkinnän alle. (Turun karttapalvelu, maastokartta ja 1950-54 virastokartta)

Jäämme toivoisasti seuraamaan mitä pilareille tapahtuu. Toivon mukaan ne osataan säilyttää osana Suomen maanmittauksen ja Turun historiaa.

Lähteitä

Ei mikä tahansa torni. Turun Sanomat 6.4.2006.

Kilometri mitataan 0,1 millimetrin tarkkuudella. Uusi Aura 4.7.1937. Kansallisarkisto.

Väisälä-komparaattori. Wikipedia.

Hannu Laaksonen, Inkeri Kivisaari ja Mika Aarnio. Tähtiä Turusta. 2006.