Jäsenyys

Jäseneksi liittyminen

Turun Ursan jäsenmaksu on 20e / kalenterivuosi. Jäseneksi pystyy liittymään helpoiten käymällä Iso-Heikkilän tähtitornin jäsenillassa jonain perjantaina. Samalla voi tutustua tornin tiloihin ja laitteistoon.

Jäsenedut

Turun Ursan jäsenet saavat käyttää ilmaiseksi kaikkea yhdistyksen laitteistoa. He pääsevät myös ilmaiseksi tähtinäytöksiin ja voivat ostaa Tähtitieteellisen yhdistys Ursan kirjoja ja tuotteita Ursan jäsenhintaan Turun Ursan kautta. Jäsenet saavat myös pari kertaa vuodessa ilmestyvän Ceres-lehden paperimuodossa sekä tietysti päätösvaltaa yhdistystä koskevissa asioissa. Iso-Heikkilässä on myös pienikokoinen kirjasto, josta jäsenet voivat lainata tähtitiedettä käsitteleviä kirjoja. Aikakauslehdistä tornille tulevat Tähdet ja Avaruus sekä Sky and Telescope -lehdet. Turun Ursan aktiivijäsenillä on tapana kokoontua Iso-Heikkilän tähtitornille kerhoiltaan perjantai-iltaisin noin klo 21 vapaamuotoisen jutustelun ja havaitsemisen merkeissä.

Turun Ursalla on jäsenistöään varten käytössään useita kaukoputkia. Iso-Heikkilän tähtitornissa on käytössä yleisimmin 15 cm:n linssikaukoputki, mutta samaan putkipatteriin on kiinnitetty myös 13 cm:n aurinkokaukoputki sekä 19 cm:n Schmidt-Väisälä-valokuvausteleskooppi (joka tosin on vähäisellä käytöllä). Kaikki Iso-Heikkilän kaukoputket ovat Yrjö Väisälän itsensä rakentamia. Kevolan observatoriosta löytyy lisää kaukoputkia, mm. kuuluisa 50 cm:n Schmidt-Väisälä-valokuvausputki, joka oli sota-aikana käytössä Iso-Heikkilässä. Kevolan pääputkena toimii syksyllä 2014 hankittu PlaneWave Instrumentsin CDK17 -kaukoputki. Putken peilin halkaisija on 43 cm, mikä tekee siitä riittävän kookkaan käytännössä minkälaiseen harrastajatason havainnointiin hyvänsä. Turun Ursalla on myös siirrettävä Celestron NexStar 11 GPS -kaukoputki, jonka peilin halkaisija on 28 cm. Myös Celestron on tällä hetkellä sijoitettuna Kevolaan.